Prebiotica en probiotica

Onze darmen bevatten gemiddeld 500 soorten bacteriën met een totaal gewicht van ongeveer 1½
kilo. Al deze bacteriën noemt men onze darmflora. Deze bacteriën zijn onmisbaar voor het
verteringsproces. Het bevorderen van onze darmflora heeft een gunstig effect op onze gezondheid,
want voor een optimale spijsvertering is de balans tussen de hoeveelheid goede en slechte bacteriën
in de darmflora van groot belang.
Verder produceren deze bacteriën vitamine K, wat een belangrijke rol speelt in de bloedstolling.
Ook zijn ze betrokken bij het regelen van ons immuunsysteem. Ze bieden bescherming tegen
schadelijke bacteriën en virussen, die via het maag-darmkanaal in het bloed kunnen komen.
Als de darmflora verstoord raakt, krijgen slechte bacteriën de kans om zich te vermenigvuldigen.
Hierdoor kunnen darmklachten ontstaan zoals diarree of verstopping. Mogelijke oorzaken van een
verstoring zijn:
* een infectie of ziekte
* gebruik van sommige medicijnen, zoals antibiotica
* sommige medische behandelingen, zoals bestraling of een operatie
* lichamelijke en psychische stress
* langdurig gebruik van ongezonde en/of vezelarme voeding.
Tijdens ziekte of verstoring van onze darmflora kunnen de lichaamseigen bacteriën wel een steuntje
in de rug gebruiken. Dit kan in de vorm van pro- en prebiotica.
Probiotica zijn levende bacteriën die het gezonde evenwicht in de darmen kunnen beïnvloeden.
Probiotica wordt vaak preventief gebruikt om een mogelijke verstoring van de darmflora te
voorkomen. In sommige landen om ons heen wordt het zelfs al door de huisarts voorgeschreven als
men een antibiotica kuur krijgt. De bekendste probiotica zijn melkzuurbacteriën zoals Lactobacillus
en Bifidobacterium.
Probiotica zit in voedsel dat gefermenteerd of verzuurd is (fermenteren is eigenlijk het functioneel
laten rotten van voedsel, een oude vorm van conserveren). Denk bijvoorbeeld aan kefir, zuurkool,
Griekse yoghurt, olijven, augurken en pure chocolade. Probiotica is ook te koop als supplement, in
poedervorm of capsule.
Prebiotica zijn niet-verteerbare voedingsvezels, die de groei en activiteit van gunstige bacteriën in
de darmen stimuleren. De meeste prebiotica zijn koolhydraten, zoals oligosacchariden, inuline,
pectines en resistent zetmeel. Ze zitten vooral in groente, fruit en graanproducten, zoals
bijvoorbeeld artisjokken, appels, asperges, knoflook, ui, prei, bananen en tarwekiem. Maar ook in
melkwei. Melkwei is de vloeistof die bij de kaasbereiding ontstaat door het stremmen van de melk
na toevoeging van stremsel . De vaste bestanddelen, de wrongel , blijven over nadat de wei is
afgetapt. De vloeistof heeft een geelgroene kleur en smaakt licht zuur. Verder is wei een bron van
eiwitten, vitamines en mineralen. 's Morgens een glas water of vruchtensap met 2 eetlepels wei is
erg goed voor onze spijsvertering.
Probiotica zijn dus de bacteriën zelf en prebiotica is de voeding voor de bacteriën. Dit moet wel in
balans zijn, want je kunt wel probiotica tot je nemen maar als er geen voeding voor de bacteriën is,
gaan ze dood. En je kunt wel prebiotica tot je nemen, maar als er niet genoeg (goede) bacteriën zijn
om zich er mee te voeden…..
Het is dus zaak om een goede balans in onze darmflora te realiseren. Dit kan door
voedingsmiddelen te eten die pre- en probiotica bevatten. Lukt dit niet regelmatig, dan is het
verstandig om een supplement te nemen.

Laat een reactie achter